Gastouderopvang is een vorm van kinderopvang waar bewust voor wordt gekozen. Gastouderopvang is kleinschalig en flexibel, waardoor er veel aandacht naar uw kind gaat. De gastkinderen gaan mee in het gezin van de gastouder, hierdoor hebben ze altijd hetzelfde gezicht.
Mijn opvang
In mijn opvang is er binnen en buiten voldoende speelmogelijkheden afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen. Baby’s spelen veelal in de box of op het speelkleed. Voor de oudere kinderen is er een grote kast vol met speelmateriaal. Er is een tafel met stoeltjes en keukentje. Buiten staan er 2 glijbanen, fietsjes, zandbak, wip en een grote ton met los speelmateriaal.
De slaapkamer
De kinderen slapen allemaal op een eigen matras met beddengoed. Er is een opvangkamer met 2 vaste stapelbedden. Daarnaast is er nog een los ledikant aanwezig.
Pedagogisch werkplan
Pedagogisch werkplan gastouderopvang Kinderopvang bij Anke stelt zich tot doel om een omgeving te bieden waarin kinderen zichzelf kunnen ontplooien. Daarbij maak ik gebruik van de theorie van Lev Vygotsky. Vygotsky maakt onderscheid tussen:
- Het actuele ontwikkelingsniveau; wat kan een kind zelfstandig bereiken.
- De zone van naaste ontwikkeling; datgene wat een kind kan bereiken als hij/zij ondersteuning krijgt. De kinderen krijgen precies zoveel hulp geboden, zodat ze een taak zelf tot een succes kunnen uitvoeren.
In de opvang wordt er gewerkt in thema’s, bijna iedere maand komt er een ander thema aanbod. Er zijn een aantal vaste thema’s die ieder jaar terugkomen (seizoenen, Pasen, Sinterklaas en Kerst) en er zijn thema’s die een keer per 2 jaar terugkomen. Binnen alle thema’s staat de taalontwikkeling centraal. Iedere dag wordt er voorgelezen uit een prentenboek wat aansluit bij het thema en bespreken we ook de woordkaarten van het thema. Door verschillende activiteiten aan te bieden bij het thema creëer ik een rijke leeromgeving. Ik vind het belangrijk dat in de opvang de kinderen voldoende uitdaging krijgen. Ook vind ik het belangrijk en ontzettend leuk om samen te zijn met de kinderen, samen spelen, samen lezen, samen knutselen. Het mooiste is om de kinderen op hun eigen manier te zien groeien en daarom krijgen de kinderen veel vrijheid met spelen. Er is een kast vol met speelgoed, puzzels, boeken waar de kinderen uit kunnen kiezen en buiten is er ook voldoende speelmateriaal voor de kinderen aanwezig.
Ook voor uw kind(eren) wil ik zorgen voor een gezellige tijd, met elkaar bezig zijn en lekker kunnen spelen, voorop staan. Dan kunt u uw kind(eren) met een gerust hart achterlaten. Ik streef naar een open communicatie, waarin we alles tegen elkaar kunnen zeggen.
Globale dagindeling
07.00 - 08.15 uur binnenkomst van de kinderen en spelen
08.15 uur kinderen naar school brengen
09.00 uur voorlezen
09.30 uur fruit eten en drinken
10.00 uur knutselen, spelen (binnen/buiten), wandelen/fietsen en de jongste slapen
11.45 uur lunch + kinderen uit school halen ( op woensdag en donderdag en vrijdag)
12.45 uur slapen of spelen
14.30 uur kinderen uit school halen (op dinsdag en donderdag)
15.00 uur koekje eten en drinken
15.15 uur spelen (binnen/buiten)
16.30 - 18.00 uur ophalen kinderen en spelen.
Pedagogische basisdoelen
Binnen de gastouderopvang zijn er 4 belangrijke pedagogische basisdoelen. De pedagogische basisdoelen zorgen ervoor dat een kind zich veilig en geborgen voelt, zodat het kind zich kan ontwikkelen tot een zelfstandig, sociaal en uniek individu. Ik als gastouder streef ernaar om zoveel mogelijk te werken aan de pedagogische basisdoelen
- Waarborgen van emotionele veiligheid
- Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competentie
- Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competentie
- Overdragen van normen en waarden
Contact
Kinderopvang bij Anke
Peelkesakker 7
5721 ML Asten
Telefoon: 06-21550145
LRKP-nummer: 233102553